Klachten

Cliënten van leden van de Coöperatie Zorg Ondersteunend Nederland die zorg ontvangen op contract van de Coöperatie. We doen natuurlijk allemaal onze uiterste best, maar het kan voorkomen dat u te maken krijgt met onvrede, klachten of geschillen. Om ervoor te zorgen dat onvrede over de zorg die u krijgt goed en snel aangepakt wordt, kunt u gebruik maken van vele mogelijkheden.

 

Procedure is als volgt:

  1. Wanneer dit voor u mogelijk en wenselijk is gaat u eerst in gesprek met de persoon over wiens handelen u niet tevreden bent of de leidinggevende van deze persoon. Probeer er in de eerste plaats samen uit te komen.
  2. U kunt zich bij dit gesprek laten ondersteunen door een je wettelijke vertegenwoordiger. Hij of zij luistert naar uw verhaal en kijkt wat nodig is om uw probleem op te lossen. Hij of zij kan u als u dat wilt, helpen met het gesprek tussen u en de persoon waarover u niet tevreden bent. Of helpt u bij het indienen van een klacht.
  3. Lukt het niet om de onvrede met elkaar op te lossen of wilt u liever niet met uw Gezinshuis Davida in gesprek gaan, dan kunt u ervoor kiezen een formele klacht in te dienen. Het is niet noodzakelijk om Gezinshuis Davida hiervan op de hoogte te stellen.
  4. U kunt contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris waarmee de Coöperatie Zorg Ondersteunend Nederland een overeenkomst heeft. Dit is Gera van den Berg. Zij luistert naar uw verhaal en kan bij de klacht bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is. Zij kan u ook ondersteunen, informatie en advies geven bijvoorbeeld over de verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. U kunt Gera van den Berg bereiken via g.vanden.berg@versatel.nl.
  5. Wanneer u besluit een officiële klacht in te dienen, dan zal deze in behandeling worden genomen door Raad van Bestuur van Coöperatie Zorg Ondersteunend Nederland. Zij zullen binnen 6 weken (met de mogelijkheid van een eenmalige verlenging van maximaal 4 weken) een beslissing nemen over de door u ingediende klacht. U ontvangt hiervan een schriftelijke reactie. Bent u niet tevreden met de beslissing dan kunt u hiertegen bezwaar maken.
  6. Als u de klacht bij de zorgaanbieder of Coöperatie Zorg Ondersteunend Nederland heeft ingediend en u bent niet tevreden over de uitkomst, kunt u ook gebruik maken van de Geschillencommissie Zorg Algemeen waar Coöperatie Zorg Ondersteunend Nederland bij aangesloten is https://www.degeschillencommissiezorg.nl/over-ons/zorgcommissies/zorg algemeen/. Meer informatie hierover kunt u opvragen bij de klachtenfunctionaris.
  7. Als u het niet eens bent met de vrijheidsbeperkingen die uw zorgaanbieder u oplegt, is er een speciale cliëntvertrouwenspersoon (Wet zorg en Dwang) die u daarbij kan helpen. Wie dit is, is afhankelijk van de regio waarin uw zorgaanbieder is gevestigd. Voor Provincie Zuid-Holland is dit is dit www.zorgstemnl.